E-mail – znamię przeszłości czy przyszłości?

  • e-mail

Mimo, że od wysłania pierwszego e-maila minęło już ponad 40 lat, wciąż jest obecny i długo nie doczeka się godnego następcy.

Większość ludzi posiada przynajmniej jedną skrzynkę pocztową – jest to najprostszy sposób komunikacji – a każda z tych osób jest potencjalnym odbiorcą mailingu. Reklama za pomocą maila nie przejdzie do lamusa jeszcze z kilku innych powodów. E-mail jest jednym z najtańszych kanałów komunikacyjnych, koszt przygotowania i wysłania jednego maila jest nieporównywalnie niższy od reklamy tradycyjnej. Bywa też, że jest on jedynym i najszybszym sposobem na reklamę w Internecie. Przede wszystkim nie wymaga długotrwałego planowania – odpowiednio przygotowana i wygenerowana reklama może trafić do skrzynek odbiorców w ciągu kilku chwil. Dodatkowo dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu daje możliwość natychmiastowego monitorowania działań związanych z reakcją odbiorcy, pozwalając na zbudowanie strategii komunikacji. Jego zaletą jest również to, że będzie znajdował się w skrzynce do czasu wykonania zamierzonych przez odbiorcę działań.

Mailing, czyli co?

Celem mailingu może być chęć przekazania reklamy produktu/usługi, informacji o promocji, kodu rabatowego, zaproszenia, aktualności o firmie, poradnika i każdego innego doniesienia. Mailing ma charakter jednorazowy (mailing reklamowy) – zainteresowanie potencjalnego klienta danym produktem lub usługą zachęcającą do wykonania akcji np. kupna czy rezerwacji. Wykorzystuje się do tego bazę danych osób, które wyraziły zgodę na otrzymywanie informacji handlowych. Wspominając o mailingu należy rozróżnić wysyłkę cyklicznych wiadomości, czyli newslettery. Są to wiadomości wysyłane w celu stałej komunikacji/budowaniem relacji z klientami zapisanymi do listy mailingowej, tym samym wyrażającym zgodę na otrzymywanie konkretnego newslettera. Obie te formy powinny się uzupełniać. Kluczowym jest również korzystanie ze spójnego szablonu/wzoru, który będzie identyfikowany z marką. Bez względu na wybraną formę warto targetować swoją bazę danych – zawężenie odbiorców na podstawie określonych cech podnosi jego wartość. Informacje zawarte w bazach danych dają wiele możliwości dopasowania oferty do konkretnej grupy odbiorców. W osiągnięciu pozytywnego rezultatu reklamy za pomocą e-mail marketingu  niezbędna zatem jest segmentacja danych.